onsdag 6 april 2011

Malin Lernfelt borde läsa på

Hinner inte skriva så långt eftersom det snart är dags att bege sig till tv4-studion. Dock blir jag en aning upprörd över omnämningen i GP av skribenten Malin Lernfelt, http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.594937-malin-lernfelt-forst-individ-sen-kvinna. Lernfelt skriver bland annat "Däremot är Alice Teodorescu, moderat ledarskribent på Barometern och citerad i Coopers bok, en dålig representant för borgerlig feminism. Att skriva artiklar om att "svenska kvinnor kläder sig som män" är lika illa som att ifrågasätta de jämställdhetskämpar som bär stringtrosor. Varken håriga armhålor eller guldclips i öronen gör en till en bättre kvinna eller feminist. Det är dags att släppa fokuset på det yttre och börja argumentera för varje människas rätt att vara individ och slippa bli dömd eller bedömd efter kön. Och det kan man göra vare sig man är "vänster" eller "höger", fnittrig eller strikt."

När jag skrev den numera berömda artikeln "På spaning efter den dam som flytt" (fick underrubriken Svenska kvinnor klär sig som män av Aftonbladet) hade jag ingen aning om att reaktionerna kunde bli så starka. Eller så här i efterhand borde jag vetat bättre, min artikel handlade just om det förakt som riktas mot framgångsrika kvinnor som vill ha lika lön för lika arbete men som gärna arbetar i pumps. Jag har sällan stött på så mycket hat och personangrepp som efter denna text. Men, och det här är viktigt, sällan har så många främmande kvinnor hört av sig och beklagat sig över att jag lyckats träffa så rätt i min analys.

Om Lernfelt hade orkat läsa alla de artiklar om jämställdhet som jag skrivit under de senaste två åren hade hon vetat att jag om någon är av uppfattningen att varje enskild kvinna förtjänar att behandlas som den individ hon primärt är. Jag har vid otaliga tillfällen framfört kritik mot att man talar om "kvinnligt företagande" som något väsensskilt från "företagande" och att en kvinnlig politiker uppfattas som mest intressant som representanter för sitt kön, inte som aktör med en egen agenda.

Givetvis ska kvinnor och män behandlas som individer! Men i att behandlas som individ ingår faktiskt också att inte behöva utstå tyst eller uttalad kritik för att man är feminin i sitt uttryckssätt. Man ska inte behöva ses som en förrädare av det stora kriget mot könsmaktsordningen bara för att man vågar vara sig själv. För en del kvinnor, hör och häpna, är att vara sig själv att välja obekväma pumps framför fyrkantiga och måhända bekväma skor. Att välja det första framför det andra är inte per se detsamma som att man är ute efter att tillfredsställa en manlig blick. För i ärlighetens namn, män uppmärksammar sällan kvinnors kläder; vi klär oss för varandras dömande blickar.

Den som är nyfiken kan bläddra igenom mitt textarkiv och skapa sig en egen uppfattning i frågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar