torsdag 14 april 2011

Sexköpslagen och den svenska dubbelmoralen

Det är roligt att vara med i radio! I dag var jag med i MTG:s nya pratradio och debatterade sexköpslagstiftningen med en vänsterparistiskt kvinna. Per telefon fanns en man som köpt sex och dömts för det samt den kvinna han köpt sexet av. Mycket intressant!

Att det råder en märklig dubbelmoral i frågan råder det inget tvivel om. Argumenten för en lagstiftning är gravt paternalistiska och kränkande. Kvinnor är inte per se offer, lika lite som män per se är förövare.

Jag skrev om det absurda i den asymmetriska lagstiftningen i somras med anledning kring misstankarna om Sven Otto Littorins sexköp http://www.aftonbladet.se/debatt/article12389405.ab.

Lyssna till dagens debatt i Radio 1 http://catchup.radio1.se/catchup_radio.php?id=1805&category=29&type=audio

Lägger också till dagens ledare i Barometern på samma tema http://www.barometern.se/ledare/hall-staten-utanfor-sovrummet%282730701%29.gm

1 kommentar:

  1. Hej Alice!

    Lyssnade precis på programmet och om man bortser ifrån att de borde ha valt en vassare debatör på "motståndskanten" (ex Birgitta Ohlsson eller Schyman ) så måste jag säga att det verkligen var en upplyftande, saklig och nyanserad debatt! Läste genusstudier i ett flertal år och var då en stark försvarare av sexköpslagen . Nu har jag börjat inta en mer neutral hållning till denna fråga (delvis pga sexualvanor som är långt ifrån moralistiska - skulle dock inte köpa eller sälja sex själv). Känner en hel del homosexuella och transsexuella som säljer sex och det har förändrat min analys. Tack för en bra insatts i programmet. Gjorde min kväll!

    SvaraRadera