onsdag 20 juli 2011

Klippa eller inte klippa?

Ja, förutom att skriva ledarkrönika till morgondagens tidning funderar jag på om jag ska klippa av mig håret eller inte.

I dagens ledare kommenterar jag Carl B Hamiltons förslag om hemkörning från Systembolaget. Förslaget i sig är egentligen inte särskilt intressant, mycket mer talande är nykterhetsrörelsens väntade kritik. Och min inte heller så oväntade fråga är om svenskar är mindre kapabla än andra folk att ta hand om sin egen alkoholkonsumtion?

Monopolet kom till stånd i syfte att stävja den destruktiva alkoholkulturen i Sverige. I ärlighetens namn kan man ju undra hur effektivt det egentligen varit. Sällan springer man på människor i andra länder som har en så märklig och enögd syn på alkoholkonsumtion som i Sverige. Istället för att betrakta vin och alkohol som något som förhöjer matupplevelsen och därmed något högst naturligt i vardagen, ses alkoholen som något som ska inmundigas i kopiösa mängder enbart i syfte att uppnå fylla. Jag fattar det inte, trots att jag är uppvuxen i Lund. Ledaren finns att läsa här.

I våras deltog jag i ett mycket intressant seminarium på Engelsbergsbruk. Hela dagens program finns upplagt på Axess hemsida, vill man särskilt se min del finns den länkad här nedan. Det övergripande temat är den nya borgerligheten och jag talar om hur en uppvärdering av de meritokratiska idealen kan möjliggöra moderna klassresor. Jag börjar tala efter cirka 32.32 minuter  http://www.axess.se/tv/player.​aspx?id=2464


Kanske skulle man klippa sig som Elizabeth Taylor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar