fredag 24 februari 2012

"Hen", monarkin och en viss förvåning

Ska bli skönt att kalla det helg om en liten stund. Och jag kan inte hålla mig, jag blev minst sagt förvånad över valet av namn på den nyfödda prinsessan. I dagens Aftonbladet skriver jag om vikten av monarki och historisk kontinuitet. Det är också ur detta perspektiv som min rynkade pannan gällande namnvalet ska ses.

Kungafamiljen är inte som vilken familj som helst. Om man önskar vara som vilken familj som helst har institutionens existensberättigande urholkats och det blir i princip omöjligt för oss som försvarar monarkin på traditionella grunder att fortsätta göra så. Dilemmat är uppenbart.

I Västerviks-Tidningen skriver jag om den uppskruvade debatten om det könsneutrala "hen" och om en politisk indoktrinering mer mån om att lära människor att tänka rätt än fritt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar